Tělesná kultura 2011, 34(2):8-18 | DOI: 10.5507/tk.2011.010
Aplikované pohybové aktivity v evropském kontextu
- Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika
Aplikované pohybové aktivity (APA) jsou oborem činností zaměřených na poskytování služeb osobám se specifickými potřebami (mj. zdravotní postižení) a akademickou disciplínou, která podporuje přijímání jinakosti a propaguje poskytování služeb a integraci osob se zdravotním postižením. Aplikované pohybové aktivity zahrnují mimo jiné tělesnou výchovu, sport, rekreaci a rehabilitaci osob se zdravotním postižením. Cílem tohoto příspěvku je popsat základní historické a koncepční postavení APA v rámci kinantropologie v kontextu Evropy, světa i České republiky. Tento článek slouží jako úvod speciálního čísla časopisu Tělesná kultura, které je věnováno výstupům projektu EUSAPA (European Standards in Adapted Physical Activities). Tento projekt měl za cíl definovat profesní standardy ve třech oblastech APA: aplikované TV, APA v rehabilitaci a APA ve sportu.
Klíčová slova: aplikované pohybové aktivity; aplikovaná tělesná výchova; postižení; speciální pedagogika
Adapted physical activity as an occupation, study program and academic discipline
Adapted Physical Activity (APA) is the area focused on providing services to persons with special needs (e. g. disabilities) and the academic discipline, which supports acceptance of individual differences and promotes provision of services and integration of persons with disabilities. Adapted Physical Activity includes among others physical education, sport, recreation and rehabilitation of persons with disabilities. The aim of this presentation is to describe basic historical and conceptual position of APA in kinanthropology in Europe, world and the Czech Republic. The article serves as an introduction to the special issue of this journal about APA and outcomes of project projektu EUSAPA (European Standards in Physical Activities). The project EUSAPA aimed to define professional standards in three areas of APA: (a) Adapted physical education; (b) APA in rehabilitation and (c) APA in sports.
Keywords: Adapted Physical Activity, Adapted physical education, disability, special education
Vloženo: leden 2011; Zveřejněno online: prosinec 2011; Zveřejněno: březen 2011 Zobrazit citaci
Reference
- Bláha, L., Janečka, Z., & Herink, R. (2010). Vybrané problémové okruhy integrace dětí se zrakovým postižením do školní tělesné výchovy. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 1(2), 40-47.
- EUFAPA. (2006). Bylaws of European Federation of Adapted Physical Activity (Stanovy o. s. Evropská federace aplikovaných pohybových aktivit.)
- Hutzler, Y., & Sherrill, C. (2007). Defining Adapted Physical Activity: International perspectives. Adapted Physical Activity Quarterly, 24, 1-20.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Janečka, Z., Štěrbová, D., & Kudláček, M. (2008). Psychomotorický vývoj a vývoj motorických kompetencí kongenitálně nevidomých dětí do 36 měsíců věku. Tělesná kultura, 31(1), 20-29.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kelly, L., & Gansneder, B. (1998). Preparation and job demographics of adapted physical educators in USA. Adapted Physical Activity Quarterly, 15, 141-154.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kudláček, M. (2006). The American adapted physical education in the first half of 20th century. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 36(1), 23-28.
- Kudláček, M., Ješina, O., Bláha, L., & Janečka, Z. (2010). Kompetence učitelů tělesné výchovy ve vztahu k integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školní tělesné výchově. Tělesná kultura, 33(1), 41-56.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kudláček, M., Ješina, O., & Štěrbová, D. (2008). Integrace žáků s tělesným postižením v kontextu školní tělesné výchovy. Speciální pedagogika, 18(3), 232-239.
- Kudláček, M., French, R., Myers, B., Sherrill, C., & Válková, H. (2002). An inclusion instrument based on planned behavior theory for prospective physical educators. Adapted Physical Activity Quarterly, 19(3), 280-299.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Kurková, P. (2009). Dimenze emočních reakcí v tělesné výchově u žáků se sluchovým postižením v prostředí běžné školy. Česká kinantropologie, 13(4), 40-49.
- Lytle, R. K., & Hutchinson, G. E. (2004). Adapted physical educators: The multiple roles of consultants. Adapted Physical Activity Quarterly, 21, 34-49.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rybová, L., & Ješina, O. (2010). Využití peer tutoringu v prostředí školní tělesné výchovy. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 1(1), 54-58.
- Rybová, L., & Kudláček, M. (2010). Integrace žáků s tělesným postižením do hodin školní tělesné výchovy. Studia Sportiva, 4(1), 127-132.
Přejít k původnímu zdroji...
- Seaman, J., DePauw, K. P., Morton, K., & Omoto, K. (2003). Making connections: From theory to practice in adapted physical education. Scottsdale, AZ: Holcomb Hathaway.
- Sherrill, C. (2004). Adapted physical activity, recreation and sport: Crossdisciplinary and lifespan (6th ed.). Boston, MA: WCB/McGraw-Hill.
- Spurná, M., Rybová, L., & Kudláček, M. (2010). Participace žáků s tělesným postižením v integrované školní tělesné výchově. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 1(1), 33- 38.
- Válková, H. (1996). Aplikovaná tělesná výchova [Interní materiál k akreditaci studijního oboru ATV na FTK UP v Olomouci].
- Válková, H. (2010a). Teoretické vymezení APA jako kinantropologické disciplíny: Co to je, když se řekne APA. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 1(1), 25-32.
- Válková, H. (2010b). Kudy na to? O motorické kompetenci a principech adaptaci v APA. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 1(2), 31-39.
- Winnick, J. P. (2005). Adapted physical education and sport. Champaign, IL: Human Kinetics.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.