Tělesná kultura e2024.001 | DOI: 10.5507/tk.2024.001
Vzdělávací obor Tělesná výchova v prostředí českých základních škol: průřezová studie
- 1 Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
- 2 Ústav sociálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
Východiska: Předmět tělesná výchova je pro žáky povinný již od samého počátku základního vzdělávání, a tím se nabízí značný prostor pro cílené ovlivňování chování a jednání žáků ve prospěch zdraví. Učitel je základním činitelem ve vzdělávacím procesu a jeho vliv na žáky je nezpochybnitelný. Tato průřezová studie se zaměřuje na vzdělávací obor Tělesná výchova, ne však z pohledu žáků, ale zaměřuje se především na postoje a názory učitelů tělesné výchovy na prvním stupni základní školy.
Cíle: Hlavním cílem výzkumné studie je popsat, analyzovat a interpretovat postoje a názory učitelů na současný koncept předmětu tělesná výchova. Dílčími cíli jsou popsat pedagogickou realitu přípravy učitelů na předmět tělesná výchova, zjistit, jakou hodnotu přikládají předmětu tělesná výchova a komparovat vybrané skupiny respondentů.
Metodika: Jedná se o průřezovou studii, u níž byl na základě cílů studie zvolen kvantitativní výzkumný design a nástrojem pro sběr dat se stal nestandardizovaný dotazník.
Výsledky: Průměrná délka přípravy učitelů na hodiny tělesné výchovy činí 18 minut. Dále bylo prokázáno, že s délkou pedagogické praxe a věkem klesá délka přípravy. V 78 % jsou učitelé se současným konceptem vzdělávacího oboru Tělesná výchova spokojeni. Hodnocení spokojenosti s konceptem předmětu tělesná výchova ovlivňuje délka pedagogické praxe a věk respondentů. Učitelé se cítí na výuku předmětu tělesné výchovy dostatečně kvalifikováni (76 %) a většinově se domnívají, že v jejich hodinách jsou dostatečně rozvíjeny žákovské kompetence. V 92 % učitelé hodnotí vzdělávací obor Tělesná výchova jako důležitý či velmi důležitý.
Závěry: Učitelé jsou spokojeni se současným konceptem předmětu tělesná výchova, vyvstává však otázka, zda v průběhu kurikulární reformy opravdu dochází ke změnám na úrovni realizovaného kurikula. Pozitivní výsledky přináší část zaměřená na vnímání hodnoty tělesné výchovy. Zde téměř všichni učitelé vnímají tento vzdělávací obor jako důležitý či velmi důležitý, což lze vnímat jako velký posun ve smýšlení pedagogů.
Klíčová slova: tělesná výchova; průřezová studie; žák; vzdělávací obor; učitel
Educational field of physical education in the environment of Czech primary schools: a cross-sectional study
Background: Subject of physical education is compulsory for pupils from the very beginning of basic education, and this offers considerable scope for targeted influencing of pupils' behaviour and actions in favor of health. The teacher is a fundamental factor in the educational process and his/her influence on pupils is unquestionable. This cross-sectional study focuses on the educational field of physical education, however, not from the students' point of view, but is primarily focused on the attitudes and opinions of physical education teachers in primary school.
Objective: The main goal of the research study is to describe, analyze and interpret the attitudes and opinions of teachers on the current concept of the subject of physical education. The sub-goals are to describe the pedagogical reality of teacher preparation for the subject of physical education, to find out what value they attach to the subject of physical education and to compare selected groups of respondents.
Methods: This is a cross-sectional study, in which a quantitative research design was chosen based on the objectives of the study, and a non-standardized questionnaire became the tool for data collection.
Results: The average duration of teacher preparation for physical education lessons is 18 minutes. Furthermore, it was proven that the length of training decreases with the length of teaching experience and age. 78 % of teachers are satisfied with the current concept of the educational field of physical education. The assessment of satisfaction with the concept of the physical education subject is influenced by the length of teaching experience and the age of the respondents. Teachers feel sufficiently qualified to teach the subject of physical education (76 %) and the majority believe that pupils' competencies are sufficiently developed in their classes. 92 % of teachers rate the educational field of physical education as important or very important.
Conclusions: The teachers are satisfied with the current concept of the subject of physical education, but the question arises whether, during the curriculum reform, there are changes at the level of the implemented curriculum. The part focused on the perception of the value of physical education brings positive results. Here, almost all teachers perceive this educational field as important or very important, which can be seen as a big shift in the mindset of pedagogues.
Keywords: physical education, questionnaire, primary education, concept, teacher
Vloženo: březen 2024; Revidováno: květen 2024; Přijato: červen 2024; Zveřejněno online: červen 2024 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Adamčák, Š., Bujdoš, G., & Marko, M. (2020). Názory učiteľov východoslovenského regiónu primárneho stupňa vzdelávania na tematické celky z predmetu telesná a športová výchova. Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae Universitas Catholica Ružomberok, 21(5), 75-94. https://doi.org/10.54937/ ssf.2022.21.5.75-94
Přejít k původnímu zdroji...
- Boudová, S., Šťastný, V., Basl, J., Zatloukal, T., Andrys, O., & Pražáková, D. (2020). Mezinárodní šetření TALIS 2018: Zkušenosti, názory a postoje učitelů a ředitelů škol: Národní zpráva (2nd ed.). Česká školní inspekce.
- Fialová, L., Flemr, L., Marádová, E., & Mužík, V. (2014). Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Karolinum.
- Český statistický úřad. (2021). Malý lexikon obcí České republiky - 2021. https://www.czso.cz/csu/czso/maly-lexikon-obci-ceske-republiky-2021
- Divíšek, J. (1989). Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. SPN.
- Harmer, J. (2001). The practice of English language teaching (3rd ed.). Pearson Education ESL.
- Chochole, V. (2015) Přípravy učitele odborného předmětu a mistra odborného výcviku na vyučování na Střední lesnické škole Bedřicha Schwarzenberga v Písku [Disertační práce, Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích]. IS VŠTE. https://is.vstecb.cz/th/yqddx/
- Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu (2nd ed.). Grada.
- Krucká, D. (2022). Společenské postavení učitele tělesné výchovy [Diplomová práce, Univerzita Karlova]. Digitální repozitář Univerzity Karlovy. https://dspace.cuni.cz/handle/ 20.500.11956/175306
- Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Grada.
- Marounová, J., & Kácovský, P. (2023). Experimenty ve výuce fyziky: Kde se čeští učitelé inspirují? Scientia in Educatione, 13(2), 26-35. https://doi.org/10.14712/18047106.2169
Přejít k původnímu zdroji...
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2023). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT. https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/
- Mužík, V., & Vlček, P. (2016). Proměny tělovýchovných koncepcí a jejich vliv na realizaci obsahu vzdělávání v tělesné výchově. Orbis Scholae. 10(2), 131-143.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mužík, V., & Vlček, P. (2012). Soulad mezi projektovaným a realizovaným kurikulem jako faktor kvality vzdělávání v tělesné výchově. Česká Kinantropologie, 16(1), 21-35.
- Nelešovská, A., & Spáčilová, H. (2005). Didaktika primární školy. Univerzita Palackého v Olomouci.
- Nováková, H. (2013) Analýza a priori jako součást přípravy učitele na výuku. Scientia in Educatione 4(2), 20-51.
Přejít k původnímu zdroji...
- Okunogbe, A., Nugent, R., Spencer, G., Powis, J., Ralston, J., & Wilding, J. (2022). Economic impacts of overweight and obesity: Current and future estimates for 161 countries. BMJ Global Health, 7(9), Article e009773. https://doi.org/10.1136/bmjgh-2022-009773
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Phelps, N. H., Singleton, R. K., Zhou, B., Heap, R. A., Mishra, A., Bennett, J. E., Paciorek, C. J., Lhoste, V. P., Carrillo-Larco, R. M., Stevens, G. A., Rodriguez-Martinez, A., Bixby, H., Bentham, J., Di Cesare, M., Danaei, G., Rayner, A. W., Barradas-Pires, A., Cowan, M. J., Savin, S., … Ezzati, M. (2024). Worldwide trends in underweight and obesity from 1990 to 2022: A pooled analysis of 3663 population-representative studies with 222 million children, adolescents, and adults. The Lancet, 403(10431), 1027-1050. https://doi.org/ 10.1016/S0140-6736(23)02750-2
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Pokorná, J., & Jansa, P. (2012). Učitelé tělesné výchovy a realizace školních vzdělávacích programů na základních školách. Studia Kinanthropologica, 13(3), 280-287.
Přejít k původnímu zdroji...
- Soukupová, P., Chocholoušková, Z., Kašparová, M., Klimtová, V., Kratochvíl, P., Lišková, Š., Pešková, M., Plíhalová, M., Podroužek, L., Salcmanová, E., Svoboda, M., Špottová, P., Šrámová, A., Uhl Skřivanová, V., Valach, P., Votík, J., & Východská, H. (2020). Mezipředmětovost ve vybraných vzdělávacích oblastech RVP: Metodika transdisciplinárního inovativního kurzu a studijní text pro přípravu studentů na integraci mezipředmětových vztahů do výuky. Západočeská univerzita v Plzni.
- Urbánek, P. (1998). Profesní časové zatížení učitelů ZŠ: Výzkumné sdělení. Pedagogika, 49, 277-288.
- Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie. Karolinum.
- Vlček, P., & Janík, T. (2010) Školské reformy a tvorba kurikula tělesné výchovy v České republice, Spolkové republice Německo a Spojených státech amerických. Paido.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.