Tělesná kultura 2012, 35(1):28-39 | DOI: 10.5507/tk.2012.002

Sedavý životní styl a pasivní trávení volného času českých školáků

Zdeněk Hamřík1, Michal Kalman1, Daniela Bobáková2, Erik Sigmund1
1 Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika
2 Lékarská fakulta, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, Košice, Slovenská republika

VÝCHODISKA: Sedavé chování a nedostatečná úroveň pohybové aktivity u dětí jsou klíčovými faktory pro pohybově inaktivní chování v dospělém věku spojené s rostoucí prevalencí hromadných neinfekčních onemocnění v populaci ČR.

CÍLE: Cílem studie bylo analyzovat sedavý životní styl se zaměřením na pasivní trávení volného času (čas strávený u televize a počítače) u dětí školního věku v České republice.

METODIKA: Pro zjištění času stráveného před obrazovkou televize a počítače byla využita data náhodně vybraného souboru 11-15 letých žáků základních škol ČR (n = 4425). Výzkumný sběr dat byl realizován v rámci mezinárodního výzkumu "Health Behaviour in School Aged Children" v červnu 2010. Pro statistické zpracování výsledků a zjišťování rozdílů mezi jednotlivými věkovými kategoriemi děvčat a chlapců bylo využito logistické regresní analýzy v programu SPSS Statistics 20.

VÝSLEDKY: Více než 55 % dívek a 60 % chlapců tráví v pracovním týdnu před obrazovkou televize, DVD nebo videa více než 2 hodiny denně, nejvíce takto stráveného času jsme zaznamenali u 13letých respondentů. Zatímco hraní her na PC nebo Playstationu zaujímá více než 2 hodiny denně u nadpoloviční většiny chlapců, pro dívky je typičtější "chatování", "brouzdání po internetu" nebo "e-mailování". S věkem stoupá podíl dětí, které tráví u počítače 2 a více hodiny denně.

ZÁVĚRY: Problém zvyšující se úrovně sedavého způsobu chování u dětí ve volném čase by měl být řešen společně s intervencemi zaměřenými na zvýšení realizace pohybové aktivity u dětí v rámci národní, regionální i komunální politiky podpory pohybové aktivity a zdraví v ČR.

Klíčová slova: pohybová inaktivita, televize, počítačové hry, playstation, HBSC, děti a mládež

Sedentary lifestyle and passive leisure in Czech school-aged children

BACKGROUND: Sedentary behaviour and an insufficient level of physical activity in children are the key factors leading to physically inactive behaviour in adulthood associated with the growing prevalence of mass non-communicable diseases in the population of the Czech Republic.

OBJECTIVES: The aim of this study was to analyze sedentary lifestyle, focusing on passive leisure (time spent watching television and using computer) in school-aged children in the Czech Republic.

METHODS: To determine the time spent watching television and using computer, data of a randomly selected set of 11 to 15 year old elementary school children in the Czech Republic (n = 4425) was used. Research data collection was conducted within an international research project Health Behaviour in School Aged Children in June 2010. For statistical processing of results and identification of differences between various age groups of girls and boys, logistic regression analysis in SPSS Statistics 20 programme was used.

RESULTS: More than 55% of girls and 60% of boys spend over 2 hours a day in a working week in front of the TV, DVD, video; most of the time was recorded for 13 year old respondents. While playing games on the PC or Playstation occupies more than 2 hours per day for more than a half of boys, for girls more typical is "chatting", "surfing the Internet" or "e-mailing". With age, the proportion of children who spend 2 or more hours a day using computer increases.

CONCLUSIONS: The problem of an increasing level of sedentary behaviour in children in their leisure should be addressed together with interventions aimed at increasing the levels of physical activity in children in the national, regional and local policies to encourage physical activity and health in the Czech Republic.

Keywords: physical inactivity, TV, computer games, Playstation, HBSC, youth

Vloženo: duben 2012; Zveřejněno online: říjen 2012; Zveřejněno: leden 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hamřík, Z., Kalman, M., Bobáková, D., & Sigmund, E. (2012). Sedavý životní styl a pasivní trávení volného času českých školáků. Tělesná kultura35(1), 28-39. doi: 10.5507/tk.2012.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. American Academy of Pediatrics. (2001). Policy statement: Children, adolescents and television. Pediatrics, 107(2), 423-426. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Biddle, S. J. H., Gorely, T., Marshall, S. J., & Cameron, N. (2008). The prevalence of sedentary behavior and physical activity in leisure time: A study of Scottish adolescents using ecological momentary assessment. Preventive Medecine, 48(2), 151-155. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Bradley, C. B., McMurray, R. G., Harrell, J. S., & Deng, S. (2000). Changes in common activities of 3rd through 10th grades: The CHIC study. Medicine and Science in Sports and Exercise, 32(12), 2071-2078. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Csémy, L., Krch, F. D., Provazníková, H., Rážová, J., & Sovinová, H. (2005). Životní styl a zdraví českých školáků. Praha: Psychiatrické centrum.
  5. Currie, C., Gabhainn, S. N., Godeau, E., Roberts, C., Smith, R., Currie, D., Picket, W., Richter, M., Morgan, A., & Barnekow, V. (2008). Inequalities in young people's health. Health behaviour in school-aged children (HBSC) study: International report from the 2005/2006 survey. Copenhagen: World Health Organization.
  6. Griebler, R., Molcho, M., Samdal, O., Inchley J., Dur, W., & Currie, C. (Eds.). (2010). Health behaviour in school aged children: A World Health Organization cross-national study. Research protocol for the 2009/2010 Survey. Vienna: LBIHPR & Edinburgh: CARHU. (Retrieved 5. 11. 2011 from the World Wide Web: http://www.hbsc.org/overview.html).
  7. Hamar, P., Biddle, S., Soós, I., Takács, B., & Huszár, A. (2010). The prevalence of sedentary behaviours and physical activity in Hungarian youth. European Journal of Public Health, 20(1), 85-90. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Hancox, R. J., Milne, B. J., & Poulton, R. (2004). Association between child and adolescent television viewing and adult heatlh: A longitudinal birth cohort study. The Lancet, 364(17), 257-262. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Jeřábek, J., & Tupý, J. (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávaní. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
  10. Kalman, M., Sigmund, E., Sigmundová, D., Hamřík, Z., Beneš, L., Benešová, D., Csémy, L., & HBSC český národní tým (2012). Národní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků na základě mezinárodního výzkumu uskutečněného v roce 2010 v rámci mezinárodního projektu "Health Behaviour in School Aged Children: WHO collaborative cross-national study (HBSC)". Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  11. Lobstein, T., & Frelut, M. L. (2003). Prevalence of overweight among children in Europe. Obesity Reviews, 4(4), 195-200. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Mark, A. E., & Janssen, I. (2008). Relationship between screen time and metabolic syndrome in adolescents. Journal of Public Health, 30(2), 153-160. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Ogden, C. L., Flegal, K. M., Carroll, M. D., & Johnson, C. L. (2002). Prevalence and trends in overweight among US children and adolescents, 1999-2000. Journal of American Medical Association, 288(14), 1728-1732. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Pardee, P. E., Norman, G. J., Lustig, R. H., Preud'homme, D., & Schwimmer, J. B. (2007). Television viewing and hypertension in obese children. American Journal of Preventive Medicine, 33(6), 502-433. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Pratt, M., Macera, C. A., & Blanton, C. (1999). Levels of physical activity and inactivity in children and adults in the United States: Current evidence and research issues. Medicine and Science in Sports and Exercise, 31(11 Suppl.), 526-533. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Ramirez, E. R., Norman, G. J., Rosenberg, D. E., Kerr, J., Saelens, B. E., Durant, N., & Sallis, J. F. (2011). Adolescent screen time and rules to limit screen time in the home. Journal of Adolescent Health, 48(4), 379-385. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Rey-López, J. P., Tomas, C., Vicente-Rodriguez, G., Gracia-Marco, L., JiménezPavón, D., Pérez-Llamas, F., Redondo, C., Bourdeaudhuij, I. D., Sjöström, M., Marcos, A., Chillón, P., Moreno, L. A., & AVENA Study Group (2011). Sedentary behaviours and socio-economic status in Spanish adolescents: The AVENA study. The European Journal of Public Health, 21(2), 151-157. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Salmon, J., Tremblay, M. S., Marshall, J. S., & Hume, C. (2011). Health risks, correlates, and interventions to reduce sedentary behavior in young people. American Journal of Preventive Medicine, 41(2), 197-206. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. Sigmundová, D., El Ansari, W., Sigmund, E., & Frömel, K. (2011). Secular trends: A ten year comparison of the amount and type of physical activity and inactivity of random samples of adolescent in the Czech Republic. BMC Public Health, 11(1), 731. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. U. S. Department of Health and Human Services (USDHHS). (2000). Healthy people 2010: Understanding and improving health. Washington, DC: U. S. Government Printing Office.
  21. World Health Organization (WHO). (2002). The world health report 2002 - Reducing risks, promoting healthy life. Geneva: World Health Organization.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.