Tělesná kultura 2011, 34(2):79-91 | DOI: 10.5507/tk.2011.014
Specifika vývoje motoriky u kongenitálně nevidomých dětí
- Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika
Ontogeneze motoriky u kongenitálně nevidomých dětí má svá specifika. Zrakovou vadou je ovlivněna řada věcí. V období od narození do dvou let věku dochází u dětí k výrazným změnám v kognitivním, motorickém i sociálním vývoji. Ve srovnání s vidící populací je vývoj u kongenitálně nevidomých dětí ve všech těchto oblastech pomalejší. Zrakovou deprivací je také ovlivněn vývoj postury. Míru zpoždění ve vývoji u nevidomých dětí však neposuzujeme pouze z časového hlediska. Důležitější je zda vývoj postupuje v etapách, které odpovídají vývoji vidícího dítěte. Pokud vývoj postupuje správným směrem je časové hledisko kritériem spíše orientačním. U nevidomých dětí je zároveň důležité posilovat i schopnost správné identifikace vlastního těla prostřednictvím somatognosie. Stereognosie zase určuje míru kontaktu se zevním světem a orientaci v něm ve vztahu k tělesnému schématu.
Klíčová slova: dítě se zrakovým postižením, psychomotorický vývoj, motorické učení
Specifics of psychomotor development in group of congenital blind children
Ontogenesis of the psychomotor development in group of congenital blind children has its own specifics. Visual defect is influenced by many things. In the period from birth to two years of age occur in children, significant changes in cognitive, psychomotor and social development. Compared with the normal sighted population go the development of congenital blind children in all these areas slower. Visual deprivation also influenced on development of body posture. More important is whether the development proceeds in stages that correspond to the development of normal vision child. If development proceeds in the right direction is the temporal aspect criterion rather orientation. For blind children is also important to strengthen the ability to correctly identify their own body through somatognosy. Stereognosy in turn determines the degree of contact with the outer world and focus it in relation to the physical schema.
Keywords: children with visual impairment, psychomotor development, motor learning
Vloženo: leden 2011; Zveřejněno online: prosinec 2011; Zveřejněno: březen 2011 Zobrazit citaci
Reference
- Belej, M. (1994). Motorické učenie. Bratislava: PVT.
- Bigelow, A. E. (1992). Locomotion and search behavior in blind infants. Infant behavior and development, 15(2), 179-189.
Přejít k původnímu zdroji...
- Blash, B. B., Wiener, W. R., & Welsh, R. L. (1997). Foundations of orientation and mobility. New York: AFB press, American Foundation of Blind.
- Cohen, L. G., Celnik, P., Pascual-Leone, A., Corwell., B., Falz, L., Dambrosia, J., Honda, M., Sadato, N., Gerloff, C., Catalá, M. D., & Hallett, M. (1997). Functional relevance of crossmodal plasticity in blind humans. Nature, 11(389), 180-183.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dylevský, I. (2009). Kineziologie. Základy strukturální kinezologie. Praha: Triton.
- Friedrich, M., Grein, H. J., Wicher, C., Schuetze, J., Mueller, A., Lauenroth, A., Hottenrott, K., & Schwesig, R. (2008). Influence of pathologic and simulated visual dysfunctions on the postural system. Experimental Brain Research, 186, 305-314.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ganong, W. F. (2005). Přehled lékařské fyziologie. Praha: Galén.
- Giagazoglou, P., Amiridis, I. G., Zafeiridis, A., Thimara, M., Kouvelioti, V., & Kellis, E. (2009). Static balance control and lower limb strength in blid and sighted women. Eupoean Journal of Applied Physiology, 107, 571-579.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hofstrom, A., Fransson, P. A., Karlberg, M., Ledin, T., & Magnusson, N. (2002). Visual influence on postural control, with and without visul motion feedback. Acta Otolaryngologica, 122(4), 392-397.
Přejít k původnímu zdroji...
- Horvath, M., Ray, Ch., Ramsey, V. K., Miszko, T., Keeney, R., & Blash, B. B. (2007). Compensatory analysis and strategies for balance in individuals with visual impairments. Journal of Visual Impairment & Blindness, 97, 695-703.
Přejít k původnímu zdroji...
- Irrgang, J. J., Whitney, S. L., & Cox, E. D. (1994). Balance and proprioceptive training for rehabilitation of the lower extremity. Journal of sport rehabilitation, 3, 68-83.
Přejít k původnímu zdroji...
- Keblová, A. (1998). Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima.
- Kolář, P. a kol. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén
- Kolář, P., & Křikavová, A. (2008). Chronický algický vertebrogenní syndrom. Lékařské listy, 12, 31-34.
- Langmeier, M., Kittnar,O., Marešová, D., & Pokorný, J. (2009). Základy lékařské fyziologie. Praha: Grada
- Lee, T. D., & Schmidt, R. A. (2005). Motor control and learning: A behavioral emphasis. Champaign, IL: Human Kinetics.
- Levtzion-Korach, O., Tennenbaum, A., Schnitzer, R., & Ornoy, A. (2000). Early motor development of blind children. Journal of Paediatrics and Child Health, 36(4), 226-229.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Lephart, S. M., & Fu, F. H. (2000). Proprioception and neuromuscular control in point stability. Champaign, IL: Human Kinetics.
- Portfors-Yeomans, C. V., & Riach, C. L. (1995). Frequency characteristics of postural control of children with and wiothout visual impairment. Developmental Medicine and Child Neurology, 37, 456-456.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Peterka, R. J. (2002). Sensorimotor integration in human postural control. Journal of Neurophysiology, 88, 1097-1118.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Prechtl, H. Fr., Cioni, G., Einspieler, Ch., Bos, A. F., & Ferrari, F. (2001). Role of vision on early motor development: lessons from blind. Developmental Medicine & Child Neurology, 43(3), 198-201.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ray, Ch. T., Horvath, M., Croce, R., Mason, R. Ch., & Wolf, S. L. (2008). The impact of vision loss on postural stability and balance strategies in idividuals with profound vision loss. Gait & Postue, 28, 58-61.
Přejít k původnímu zdroji...
- Revaioli, E., Oie, S. K., Kiemel, T., Chiari, I., & Jeka, J. (2005). Nonlinear postural control in in response to vital translation. Experimental brain research, 160, 450-459.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Rokyta, R., Kršiak, M., & Kozák, J. (2006). Bolest. Praha: Tigis.
- Rokyta, R. a kol. (2008). Fyziologie pro bakalářská studia v medicíně, ošetřovatelství, přírodovědeckých, pedagogických a tělovýchovných oborech. Praha: ISV nakladatelství.
- Rose, D. J. (2003). Fallproof: A comprehensive balance and mobility training program. Champaign, IL: Human Kinetics.
- Schmid, M., Nardone, A., Nunzio, A. M., Schmid, M., & Schieppati, M. (2007). Equilibrium during static and dynamic tasks in blind subjects: No evidence of crossmodal plasticity. Brain, 130, 2097-2107.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Skalická, M. (2000). Rozvoj zrakového vnímání. Metodika stimulace a tréninku zraku v rané péči [Interní materiál]. Praha: SPRP.
- Stránecký, M. (2009). Možnosti rehabilitace při diagnostice a léčbě chronického vertebrogenního algického syndromu. Bolest, 12(2), 93-100.
- Trojan, S., & Pokorný, J. (1997). Teoretický a klinický význam neuroplasticity. Bratislavske lekarske listy, 98(12), 667-673.
- Vařeka, I. (2002). Psturální stabilita (II. část). Řízení, zajištění, vývoj, vyšetření. Rehabilitace a fyzikální lékařství, 4, 122-129.
- Vařeka, I., & Vařeková, R. (2009). Kineziologie nohy. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Véle, F. (2006). Kineziologie. Přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton.
- Yoshimura, A., Matsugia, A., Esaki, Y., Nakagaki, K., & Hiraoka, K. (2010). Blind humans rely on muscle sense more than normally sighted humans fo guiding goaldirected movement. Neuroscience Letters, 471, 171-174.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Wiener, P. (1998). Orientace zrakově postižených. Praha: MŠMT.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.