Tělesná kultura, 2015 (roč. 38), číslo 2
Lidská motorika, tělesná výkonnost
Pojem psychomotorika, historické prameny: Přehledová studie
Psychomotor activities in the context of kinanthropology: Review
Běla Hátlová, Iva Wedlichová, Milena Adámková Ségard
Tělesná kultura 2015, 38(2):9-24 | DOI: 10.5507/tk.2015.006
VÝCHODISKA: Každá nově se utvářející metoda potřebuje k tomu, aby se mohla dále rozvíjet, historické zmapování teoretických východisek, vědecké ověření stávajících poznatků a podání informace o této metodě v odborných publikacích. To dává základní podmínky pro možnost diskuse o jejím oprávnění.CÍL: Cílem této studie je upozornit na myšlenky, z nichž současná psychomotorika čerpá.METODIKA: Předpokládáme, že psychomotorické aktivity vycházejí z přirozeného kognitivního a sociálního pohybového chování. Ve své podstatě představují zděděné principy, které se vyvíjejí v průběhu života. Vývoj je posílen především osobní zkušeností s pozitivní...
Psychomotorika v práci se seniory
Psychomotor activities with seniors
Jitka Kopřivová, Roman Grmela
Tělesná kultura 2015, 38(2):25-35 | DOI: 10.5507/tk.2015.007
VÝCHODISKA: Vzhledem k tomu, že populace celého světa stárne, je nutné hledat cesty, které vedou k udržení, případně ke zlepšení kvality života seniorů. Našim hlavním cílem je přispět pomocí vhodných pohybových programů ke zlepšení funkčnosti a psychosociálního stavu seniorů. Jde nám zejména o co nejdelšího udržení stavu soběstačnosti a samoobslužnosti, být nezávislými a schopnými provádět aktivity běžného života. Jednou z velmi účinných forem pohybové aktivity je psychomotorika.CÍL: Cílem příspěvku je podat základní informace o významu a uplatnění psychomotoriky v intervenčních pohybových programech za účelem zkvalitnění života seniorů.METODIKA:...
Časové a dynamické charakteristiky chůze u předškolních dětí s odlišnou úrovní rovnováhy: Pilotní studie
Temporal and dynamic characteristics of walking in preschool children with different level of balance: A pilot study
Michaela Kubisová, Zdeněk Svoboda, Rudolf Psotta, Miroslav Janura
Tělesná kultura 2015, 38(2):36-48 | DOI: 10.5507/tk.2015.008
VÝCHODISKA: Vývojová porucha pohybové koordinace u dětí (DCD) je poruchou ve zpracování informací, plánování a/nebo řízení pohybů a může rovněž zahrnovat zhoršenou rovnováhu. Lze proto předpokládat, že v období předškolního věku, v průběhu kterého se postupně zdokonaluje dovednost chůze, by se mohly vývojové defi city v senzomotorických funkcích u dětí předškolního věku projevit v chodeckém stereotypu. V takovém případě by analýza vzorců chůze mohla sloužit jako jedna z diagnostických informací pro včasné posouzení rizika DCD u dětí.CÍL: Cílem studie bylo porovnat rozložení tlaků nohy a časových charakteristik chůze u předškolních dětí, které...
Hodnocení zastoupení tělesného tuku metodou bioelektrické impedance u sportujících chlapců ve věku 7-18 let s ohledem na typ použitého analyzátoru
Assessment of body fat proportion by means of bioelectrical impedance in athletic boys aged 7 to 18 years with respect to specific types of instruments
Martin Sigmund, Rudolf Psotta, Adrián Agricola
Tělesná kultura 2015, 38(2):49-62 | DOI: 10.5507/tk.2015.009
VÝCHODISKA: Pro základní diagnostiku tělesného složení se v praxi jeví jako vhodné užití metody bioelektrické impedance (BIA). Jedná se o metodu časově nenáročnou, neinvazivní s odpovídající výpovědní hodnotou. Zjištěné hodnoty metodou BIA jsou však velmi ovlivnitelné řadou faktorů, které je nutné zohlednit jak v rámci průběhu samotného šetření, tak i při vlastní interpretaci výsledků. Mezi významné činitele ovlivňujících výstupy měření patří typ analyzátoru. CÍL: Cílem předloženého komparativního šetření bylo analyzovat výstupy v zastoupení tělesného tuku metodou BIA s trasou průniku elektrického proudu přes celé tělo a metodou BIA s trasou...
Pedagogika sportu, školní tělesná výchova a sport
Vyučování tělesné výchovy pohledem psychomotoriky a podpory zdraví
Teaching physical education by the perspective of psychomotor development and health promotion
Hana Dvořáková
Tělesná kultura 2015, 38(2):65-79 | DOI: 10.5507/tk.2015.010
VÝCHODISKA: Vyučování tělesné výchovy by mělo refl ektovat proměny ve vzdělávání i změny v pojetí tělesné výchovy jako součásti výchovy ke zdraví v širším smyslu, tedy zdraví tělesnému, psychickému i sociálnímu. Vedle prokazatelných pozitivních benefi tů pohybových aktivit na zdraví se prokázání vlivu právě tělesné výchovy na další způsob života považuje za obtížný. Výsledky studií svědčí o selhávání vzdělávání v tělesné výchově v praktickém i informačním procesu. Za pozitivní koreláty vlivu tělesné výchovy na životní styl se považují vnímaná pohybová kompetence, zábavnost, vlastní aktivita a sledování individuálních pokroků (Dobrý, 2007).CÍL:...
Pohybová aktivita populace
Trendy ve výživě českých dětí školního věku v letech 2002-2014: HBSC studie
Dietary trends among czech school children between 2002-2014: HBSC study
Jaroslava Voráčová, Erik Sigmund, Dagmar Sigmundová
Tělesná kultura 2015, 38(2):83-103 | DOI: 10.5507/tk.2015.011
VÝCHODISKA: Nevhodné stravovací návyky spolu s nedostatečnou pohybovou aktivitou dětí a adolescentů jsou v současné době běžné, jsou často příčinou nadváhy a obezity a mohou vést až k chronickým neinfekčním onemocněním. Je dokumentováno, že výrazné zastoupení dětí a adolescentů nesnídá, nesplňuje doporučení pro konzumaci ovoce a zeleniny a naopak má vysoký příjem sladkostí a slazených nápojů. Vývojové změny stravovacích návyků u českých dětí vzhledem k jejich pohlaví a věku však nejsou dostatečně monitorovány.CÍL: Cílem této studie bylo analyzovat vývojový trend ve stravovacích návycích (pravidelné snídání ve všedních dnech a o víkendech, konzumace...