Tělesná kultura 2018, 41(2):49-55 | DOI: 10.5507/tk.2019.001

Aktivní transport českých školáků v kontextu školních opatření

Tomáš Hollein, Jan Pavelka, Dagmar Sigmundová
Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika

Východiska: Úroveň pohybové aktivity (PA) prokazatelně ovlivňuje zdraví dětí. Každodenní využívání aktivního transportu (AT) je považováno za slibný způsob, který může výrazně pomoci dosáhnout doporučené úrovně 60 minut MVPA denně. Strategie pro podporu AT by měly zohledňovat různé aspekty života školáků, které výsledně podpoří větší počet dětí a dospívajících, k využívání aktivních forem dopravy při cestě do a ze školy.

Cíle: Cílem této studie bylo charakterizovat vztah mezi AT českých dětí do školy a ze školy v kontextu školních opatření podporující AT a zdravý životní styl, a to s ohledem na ekonomický status rodiny (SES), ze které dítě pochází.

Metodika: Do studie byli zahrnuti žáci 5., 7., a 9. tříd (N = 4404; 32,4 % jedenáctiletých; 33 % třináctiletých; 34,6 % patnáctiletých; 51,5 % děvčat) českých základních škol. Formu dopravy dětí ověřoval standardizovaný dotazník studie Health Behaviour of School-aged Children (HBSC) v roce 2010. Ke zjišťování opatření na školách byl použit dotazník pro ředitele škol, tzv. School Level Questionnaire (SLQ). Pro charakterizování vztahů mezi AT a školními opatřeními byla aplikována logistická regrese (metoda Enter).

Výsledky: Počet žáků využívajících AT pro obě cesty do/ze školy je 58 % (2140). AT žáků je signifikantně vyšší u škol, které mají písemně (formálně) zpracovány cíle podpory zdraví (OR/CI: 2,88/1,15-7,20), než u škol bez těchto cílů, nebo jen s ústně formulovanými cíli podpory zdraví. Vyšší šance na AT byla u žáků jejichž škola byla v místě jejich bydliště (OR/CI: 50,49/23,09-110-40) než u žáků, kteří měli školu jinde než v místě bydliště. Vliv SES na AT českých školáků se neprokázal.

Závěry: Výsledky naznačují, že školní opatření mohou být účinným nástrojem pro podporu PA a AT. V případě včasného zavedení opatření zvyšují míru využívání AT školáků na cestách do školy a ze školy.

Klíčová slova: Klíčová slova: školní opatření, Česká republika, HBSC studie, žáci, aktivní transport, pohybová aktivita

Active transport of Czech school children in the context of school policies

Background: The level of physical activity (PA) significantly affects children's health. Daily use of active transport (AT) is considered a promising way that can greatly help to reach the recommended level of 60 minutes of MVPA per day. AT strategies should consider the different aspects of school life that will ultimately encourage more children and adolescents to use active forms of transport on their way to and from school.

Objective: The aim of this study was to explore the relationship between Czech school children and school commuting to and from school in the context of a school's health promotion and PA-related policies with respect to the family status (SES) from which the child comes.

Methods: Students of the 5th, 7th and 9th grades (N = 4404, 32.4 %, eleven, 33 % thirteen, 34.6 % fifteen-year-old, 51.5 % girls) of the Czech elementary schools were enrolled. The active transport of adolescents was self-reported within the Health Behavior in School-aged Children survey in the year 2010. Data about school polices were obtained from the school-level questionnaire which was responded to by school principals. Associations between active transport and school health or PA policies were calculated by logistic Regression (Enter method).

Results: The number of children using AT for commuting to and from school is 58 % (2,140). Children actively commuted more often (OR/CI: 2.88/1.15-7.20) in schools which have formally processed health promotion objectives than in school without these goals. In addition, children who had a school in the same village or city had a higher chance for AT (OR/CI 50.49/23.09-110.40) than children who had a school elsewhere than in the place of residence. The effect of SES on AT has not been proven.

Conclusions: The results suggest that systematic school policies and programs can be an effective tool for supporting PA and AT. Policies and programs increase AT in the case of timely implementation.

Keywords: Keywords: school policy, Czech Republic, HBSC study, children, active transport, physical activity

Vloženo: srpen 2018; Přijato: leden 2019; Zveřejněno: červenec 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hollein, T., Pavelka, J., & Sigmundová, D. (2018). Aktivní transport českých školáků v kontextu školních opatření. Tělesná kultura41(2), 49-55. doi: 10.5507/tk.2019.001
Stáhnout citaci

Reference

  1. Andersen, L. B., Riddoch, C., Kriemler, S., & Hills, A. P. (2011). Physical activity and cardiovascular risk factors in children. British Journal of Sports Medicine, 45(11), 871-876. doi: 10.1136/bjsports-2011-090333 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Beenackers, M. A., Kamphuis, C. B. M., Giskes, K., Brug, J., Kunst, A. E., Burdorf, A., & van Lenthe, F. J. (2012). Socioeconomic inequalities in occupational, leisure-time, and transport related physical activity among European adults: A systematic review. The International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9, 116. doi: 10.1186/ 1479-5868-9-116 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Brown, H. E., Atkin, A. J., Panter, J., Wong, G., Chinapaw, M. J. M., & van Sluijs, E. M. F. (2016). Family-based interventions to increase physical activity in children: A systematic review, meta-analysis and realist synthesis. Obesity Reviews, 17(4), 345-360. doi: 10.1111/obr.12362 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Carver, A., Timperio, A. F., Hesketh, K. D., Ridgers, N. D., Salmon, J. L., & Crawford, D. A. (2011). How is active transport associated with children's and adolescents' physical activity over time? International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 8, 1-6. https://doi.org/ 10.1186/1479-5868-8-126 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Centers for Disease Control and Prevention. (2005). Barriers to children walking to or from school-United States, 2004. MMWR: Morbidity and Mortality Weekly Report, 54(38), 949-952.
  6. Centers for Disease Control and Prevention. (2008). Promoting youth physical activity: User guide for the youth physical activity guidelines toolkit. US Departament of Health and Human Services. Washington, DC: Author.
  7. Cervero, R. (2003). The built environment and travel: Evidence from the United States. European Journal of Transport and Infrastructure Research, 3(2), 119-137.
  8. Currie, C., Zanotti, C., Morgan, A., Currie, D., de Looze, M., Roberts, C., … Barnekow, V. (2012). Social determinants of health and well-being among young people. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: International report from the 2009/2010 survey. World Health Organisation Health Policy for Children and Adolescents, No 6, (6), 1-272.
  9. Davis, A., & Jones, L. J. (1996). Children in the urban environment: An issue for the new public health agenda. Pergamon Health & Place, 2(2), 107-113. doi: 10.1016/1353-8292(96) 00003-2 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Davison, K. K., Werder, J. L., & Lawson, C. T. (2008). Children's active commuting to school: Current knowledge and future directions. Preventing Chronic Disease, 5(3), A100. http://www.cdc.gov/pcd/issues/2008/jul/07_0075.htm. Přejít na PubMed...
  11. Dellinger, A. M., & Centers for Disease Control and Prevention, U. S. A. (2002). Barriers to children walking and biking to school-United States, 1999. MMWR: Morbidity and Mortality Weekly Report, 51(32), 701-704.
  12. DiGuiseppi, C., Roberts, I., Li, L., & Allen, D. (1998). Determinants of car travel on daily journeys to school: Cross sectional survey of primary school children. British Medical Journal (BMJ), 316(7142), 1426-1428. doi: 10.1136/bmj.316.7142.1426 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Elgar, F. J., Gariépy, G., Torsheim, T., & Currie, C. (2017). Early-life income inequality and adolescent health and well-being. Social Science & Medicine, 174, 197-208. doi: 10.1016/ j.socscimed.2016.10.014 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Eyler, A. A., Brownson, R. C., Doescher, M. P., Evenson, K. R., Fesperman, C. E., Litt, J. S., … Schmid, T. L. (2008). Policies related to active transport to and from school: A multisite case study. Health Education Research, 23(6), 963-975. doi: 10.1093/her/cym061 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Faulkner, G. E. J., Buliung, R. N., Flora, P. K., & Fusco, C. (2009). Active school transport, physical activity levels and body weight of children and youth: A systematic review. Preventive Medicine, 48(1), 3-8. doi: 10.1016/J.YPMED.2008. 10.017 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Fung, C., Kuhle, S., Lu, C., Purcell, M., Schwartz, M., Storey, K., & Veugelers, P. J. (2012). From "best practice" to "next practice": The effectiveness of school-based health promotion in improving healthy eating and physical activity and preventing childhood obesity. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9, 1-9. doi: 10.1186/1479-5868-9-27 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Griebler, R., Molcho, M., Samdal, O., Inchley, J., Dür, W., & Currie, C. (2010). Health Behaviour in School-aged Children: A World Health Organization cross-national study. Research protocol for the 2009/2010 survey. Vienna: LBIHPR & Edinburgh: CAHRU.
  18. Hallal, P. C., Andersen, L. B., Bull, F. C., Guthold, R., Haskell, W., & Ekelund, U. (2012). Global physical activity levels: Surveillance progress, pitfalls, and prospects. The Lancet, 380(9838), 247-257. doi: 10.1016/S0140-6736(12)60646-1 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. Harten, N., & Olds, T. (2004). Patterns of active transport in 11-12 year old Australian children. Australian and New Zealand Journal of Public Health, 28(2), 167-172. doi: 10.1111/ j.1467-842X.2004.tb00931.x Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Heath, G. W., Parra, D. C., Sarmiento, O. L., Andersen, L. B., Owen, N., Goenka, S., … Wells, J. C. (2012). Evidence-based intervention in physical activity: Lessons from around the world. The Lancet, 380(9838), 272-281. doi: 10.1016/S0140-6736(12)60816-2 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. Chillón, P., Ortega, F. B., Ruiz, J. R., Pérez, I. J., Martín-Matillas, M., Valtueña, J., … Group, A. S. (2009). Socio-economic factors and active commuting to school in urban Spanish adolescents: The AVENA study. European Journal of Public Health, 19(5), 470-476. doi: 10.1093/eurpub/ckp048 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. Kalman, M., Inchley, J., Sigmundova, D., Iannotti, R. J., Tynjälä, J. A., Hamrik, Z., … Bucksch, J. (2015). Secular trends in moderate-to-vigorous physical activity in 32 countries from 2002 to 2010: A cross-national perspective. European Journal of Public Health, 25(July), 37-40. doi: 10.1093/eurpub/ckv024 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. Lai, S. K., Costigan, S. A., Morgan, P. J., Lubans, D. R., Stodden, D. F., Salmon, J., & Barnett, L. M. (2014). Do school-based interventions focusing on physical activity, fitness, or fundamental movement skill competency produce a sustained impact in these outcomes in children and adolescents? A systematic review of follow-up studies. Sports Medicine, 44(1), 67-79. doi: 10.1007/s40279-013-0099-9 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. Larouche, R., Saunders, T. J., Faulkner, J., Guy, E., Colley, R., & Tremblay, M. (2014). Associations between active school transport and physical activity, body composition, and cardiovascular fitness: A systematic review of 68 studies. Journal of Physical Activity and Health, 11(1), 206-227. doi: 10.1123/jpah.2011-0345 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  25. Levy, T. S., Ruán, C. M., Castellanos, C. A., Coronel, A. S., Aguilar, A. J., & Humarán, I. M. G. (2012). Effectiveness of a diet and physical activity promotion strategy on the prevention of obesity in Mexican school children. BMC Public Health, 12(1), 152.doi: 10.1186/1471-2458-12-152 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Marques, A., Peralta, M., Sarmento, H., Martins, J., & Carreiro Da Costa, F. (2016). Socioeconomic, personal and behavioral correlates of active commuting among adolescents. Journal of Sports Science and Medicine, 5, 29-34.
  27. Martínez-Gómez, D., Ruiz, J. R., Gómez-Martínez, S., Chillón, P., Rey-López, J. P., Díaz, L. E., … Marcos, A. (2011). Active commuting to school and cognitive performance in adolescents: The AVENA study. Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, 165(4), 300-305. https://doi.org/ 10.1001/archpediatrics.2010.244 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  28. McDonald, N. C., Steiner, R. L., Lee, C., Rhoulac Smith, T., Zhu, X., & Yang, Y. (2014). Impact of the Safe Routes to School program on walking and bicycling. Journal of the American Planning Association, 80(2), 153-167. doi: 10.1080/ 01944363.2014.956654 Přejít k původnímu zdroji...
  29. McMillan, T. E. (2007). The relative influence of urban form on a child's travel mode to school. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 41(1), 69-79. doi: 10.1016/j.tra.2006.05.011 Přejít k původnímu zdroji...
  30. Merom, D., Tudor- Locke, C., Bauman, A., & Rissel, C. (2006). Active commuting to school among NSW primary school children: Implications for public health. Health & Place, 12(4), 678-687. doi: 10.1016/j.healthplace.2005.09.003 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  31. Ministerstvo Zdravotnictví České republiky. (2014). Zdraví 2020. Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR.
  32. Morrow, J. R., Tucker, J. S., Jackson, A. W., Martin, S. B., Greenleaf, C. A., & Petrie, T. A. (2013). Meeting physical activity guidelines and health-related fitness in youth. American Journal of Preventive Medicine, 44(5), 439-444. doi: 10.1016/j.amepre.2013.01.008 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  33. Mota, J., Gomes, H., Almeida, M., Ribeiro, J. C., Carvalho, J., & Santos, M. P. (2007). Active versus passive transportation to school-differences in screen time, socio-economic position and perceived environmental characteristics in adolescent girls. Annals of Human Biology, 34(3), 273-282. doi: 10.1080/03014460701308615 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  34. Nejedlá, M. (2015). Program Škola podporující zdraví. Praha: Klinika adiktologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze.
  35. Panter, J., Jones, A., & van Sluijs, E. (2008). Environmental determinants of active travel in youth: A review and framework for future research. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 5(1), 34. doi: 10.1186/1479-5868-5-34 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  36. Patel, A. V., Bernstein, L., Deka, A., Feigelson, H. S., Campbell, P. T., Gapstur, S. M., … Thun, M. J. (2010). Leisure time spent sitting in relation to total mortality in a prospective cohort of US adults. American Journal of Epidemiology, 172(4), 419-429. doi: 10.1093/aje/kwq155 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  37. Rachele, J. N., Kavanagh, A. M., Badland, H., Giles-Corti, B., Washington, S., & Turrell, G. (2015). Associations between individual socioeconomic position, neighbourhood disadvantage and transport mode: Baseline results from the HABITAT multilevel study. Journal of Epidemiology and Community Health, 69(12), 1217-1223. doi: 10.1136/jech-2015-205620 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  38. Sallis, J. F., Frank, L. D., Saelens, B. E., & Kraft, M. K. (2004). Active transportation and physical activity: Opportunities for collaboration on transportation and public health research. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 38(4), 249-268. doi: 10.1016/j.tra.2003.11.003 Přejít k původnímu zdroji...
  39. Sallis, J. F., Owen, N., & Fisher, E. (2015). Ecological models of health behavior. In Health behavior: Theory, research, and practice (Vol. 5, pp. 43-64). San Francisco: Jossey-Bass San Francisco, CA.
  40. Sawyer, S. M., Afifi, R. A., Bearinger, L. H., Blakemore, S. J., Dick, B., Ezeh, A. C., & Patton, G. C. (2012). Adolescence: A foundation for future health. The Lancet, 379(9826), 1630-1640. doi:10.1016/S0140-6736(12)60072-5 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  41. Sherman, J. D., Honegger, S. D., & McGivern, J. L. (2003). Comparative indicators of education in the United States and other G-8 countries: 2002. Washington, DC: National Center for Education Statistics, Institue of Education Sciences, U.S. Department of Education. Přejít k původnímu zdroji...
  42. Sigmund, E., Baďura, P., Sigmundová, D., Csémy, L., & Kalman, M. (2017). Methodological aspects of trend studies and development of the HBSC study in the Czech Republic. Central European Journal of Public Health, 25(88), S4-S9. doi: 10.21101/cejph.a4953 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  43. Sinnett, D., & Powell, J. (2012). Economic evaluation of Living Streets' fitter for walking project. Loughborough: University of Loughborough.
  44. Sjolie, A. N., & Thuen, F. (2002). School journeys and leisure activities in rural and urban adolescents in Norway. Health Promotion International, 17(1), 21-30. doi: 10.1093/heapro/17.1.21 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  45. Smith, L., Norgate, S. H., Cherrett, T., Davies, N., Winstanley, C., & Harding, M. (2015). Walking school buses as a form of active transportation for children-a review of the evidence. Journal of School Health, 85(3), 197-210. doi: 10.1111/ josh.12239 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  46. Southward, E. F., Page, A. S., Wheeler, B. W., & Cooper, A. R. (2012). Contribution of the school journey to daily physical activity in children aged 11-12 years. American Journal of Preventive Medicine, 43(2), 201-204. doi: 10.1016/j.amepre. 2012.04.015 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  47. Timperio, A., Ball, K., Salmon, J., Roberts, R., Giles-Corti, B., Simmons, D., … Crawford, D. (2006). Personal, family, social, and environmental correlates of active commuting to school. American Journal of Preventive Medicine, 30(1), 45-51. doi: 10.1016/j.amepre.2005.08.047 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  48. Tremblay, M. S., Warburton, D. E. R., Janssen, I., Paterson, D. H., Latimer, A. E., Rhodes, R. E., … Duggan, M. (2011). New canadian physical activity guidelines. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 36(1), 36-46. doi: 10.1139/ h11-009 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  49. van Sluijs, E. M. F., McMinn, A. M., & Griffin, S. J. (2007). Effectiveness of interventions to promote physical activity in children and adolescents: Systematic review of controlled trials. British Medical Journal, 335(7622), 703-703. doi: 10.1136/bmj.39320.843947.BE Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  50. Vaughn, A. E., Ball, S. C., Linnan, L. A., Marchetti, L. M., Hall, W. L., & Ward, D. S. (2009). Promotion of walking for transportation: A report from the walk to school day registry. Journal of Physical Activity and Health, 6(3), 281-288. doi: 10.1123/jpah.6.3.281 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  51. WHO. (2004). Global Strategy : Global strategy on diet, physical activity and health. Geneva, Switzerland: WHO.
  52. Xu, H., Wen, L. M., & Rissel, C. (2013). The relationships between active transport to work or school and cardiovascular health or body weight: A systematic review. Asia Pacific Journal of Public Health, 25(4), 298-315. doi: 10.1177/ 1010539513482965 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  53. Ziviani, J., Scott, J., & Wadley, D. (2004). Walking to school: Incidental physical activity in the daily occupations of Australian children. Occupational Therapy International, 11(1), 1-11. doi: 10.1002/oti.193 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.