PT - JOURNAL ARTICLE AU - Kyselica, Adam TI - Prázdná místa na stadionech: Jak neprodané vstupenky ovlivňují kluby v České republice DP - 2024 Jan 1 TA - Tělesná kultura VI - 47 IP - 1 AID - 10.5507/tk.2024.002 IS - 12116521 AB - Východiska: Fotbal je jedním z nejpopulárnějších sportů nejen u nás, ale i ve světě. Kluby ve spoustě zemí ekonomicky těží z návštěvnosti nejen díky prodaným vstupenkám, ale získávají spousty dalších benefitů, ať už z prodeje občerstvení, merchandisingu nebo jim plný stadion pomáhá v komunikaci s dalšími partnery. V Česku se daří stadiony naplňovat zhruba z poloviny, i proto se liga spolu s kluby vydala na cestu práce s fanoušky a snaží se plnit arény napříč první i druhou ligou. Cíle: Cílem předložené studie je analyzovat dlouhodobou průměrnou návštěvnost klubů první české fotbalové ligy a porovnat ji s první kompletní sezonou po pandemii COVID-19. Metodika: Základní metodou studie je popisná statistika, která pomáhá odpovědět na dvě výzkumné otázky. Výsledky: Kluby v průměru zvládly v sezoně 2022/23 naplnit kapacity ligových stadionů z 52 %, což činilo 10% nárůst oproti osmiletému předchozímu průměru. Ztráta pouze z neprodaných vstupenek tak ve studované sezoně činila více než 321 milionů Kč po zdanění. Závěry: Česká nejvyšší fotbalová liga využila euforie znovuotevření stadionů po pandemii COVID-19, avšak stále v sezoně 2022/23 dokázala naplnit stadiony v průměru z 52 % možné celkové kapacity. Kluby tak ztrácí významné prostředky, které by je mohly pomoct ekonomicky stabilizovat a dát jim prostor na další rozvoj.