PT Journal AU Barancova, K Fasnerova, M Ziskova, M Kantor, J TI Vzdelavaci obor Telesna vychova v prostredi ceskych zakladnich skol: prurezova studie SO Telesna kultura PY 2024 VL 47 IS 1 DI 10.5507/tk.2024.001 DE telesna vychova; prurezova studie; zak; vzdelavaci obor; ucitel AB Vychodiska: Predmet telesna vychova je pro zaky povinny jiz od sameho pocatku zakladniho vzdelavani, a tim se nabizi znacny prostor pro cilene ovlivnovani chovani a jednani zaku ve prospech zdravi. Ucitel je zakladnim cinitelem ve vzdelavacim procesu a jeho vliv na zaky je nezpochybnitelny. Tato prurezova studie se zameruje na vzdelavaci obor Telesna vychova, ne vsak z pohledu zaku, ale zameruje se predevsim na postoje a nazory ucitelu telesne vychovy na prvnim stupni zakladni skoly. Cile: Hlavnim cilem vyzkumne studie je popsat, analyzovat a interpretovat postoje a nazory ucitelu na soucasny koncept predmetu telesna vychova. Dilcimi cili jsou popsat pedagogickou realitu pripravy ucitelu na predmet telesna vychova, zjistit, jakou hodnotu prikladaji predmetu telesna vychova a komparovat vybrane skupiny respondentu. Metodika: Jedna se o prurezovou studii, u niz byl na zaklade cilu studie zvolen kvantitativni vyzkumny design a nastrojem pro sber dat se stal nestandardizovany dotaznik. Vysledky: Prumerna delka pripravy ucitelu na hodiny telesne vychovy cini 18 minut. Dale bylo prokazano, ze s delkou pedagogicke praxe a vekem klesa delka pripravy. V 78 % jsou ucitele se soucasnym konceptem vzdelavaciho oboru Telesna vychova spokojeni. Hodnoceni spokojenosti s konceptem predmetu telesna vychova ovlivnuje delka pedagogicke praxe a vek respondentu. Ucitele se citi na vyuku predmetu telesne vychovy dostatecne kvalifikovani (76 %) a vetsinove se domnivaji, ze v jejich hodinach jsou dostatecne rozvijeny zakovske kompetence. V 92 % ucitele hodnoti vzdelavaci obor Telesna vychova jako dulezity ci velmi dulezity. Zavery: Ucitele jsou spokojeni se soucasnym konceptem predmetu telesna vychova, vyvstava vsak otazka, zda v prubehu kurikularni reformy opravdu dochazi ke zmenam na urovni realizovaneho kurikula. Pozitivni vysledky prinasi cast zamerena na vnimani hodnoty telesne vychovy. Zde temer vsichni ucitele vnimaji tento vzdelavaci obor jako dulezity ci velmi dulezity, coz lze vnimat jako velky posun ve smysleni pedagogu. ER