PT Journal AU Hubena, K Carboch, J Suss, V Cechovska, I TI Efektivita plavecke vyuky deti s poruchou autistickeho spektra SO Telesna kultura PY 2020 BP 41 EP 47 VL 42 IS 2 DI 10.5507/tk.2020.002 DE plavecka vyuka; porucha autistickeho spektra; strukturovane uceni. AB Vychodiska: Stejne jako bezna populace, i deti s poruchou autistickeho spektra (PAS) by mely byt plavecky gramotne, tedy vybavene takovymi dovednostmi, aby dokazaly bezpecne zvladnout vodni prostredi a nasledne vyuzivat plaveckou lokomoci jako celozivotni pohybovou aktivitu pro udrzeni sveho zdravi. Z hlediska obsahu vychazi plavecka vyuka deti s PAS z programu pripravne i zakladni plavecke vyuky. Vyznacuje se ale znacnymi zvlastnostmi, ktere je treba pri sestavovani programu brat v uvahu. Cil: Cilem studie bylo overeni efektivity plavecke vyuky pomoci principu vychazejicich ze strukturovaneho uceni u deti s poruchou autistickeho spektra. Metodika: Studie se ucastnilo celkem 5 probandu (chlapcu) ve veku 6-10 let. Intervencni program trval 10 mesicu (skolni rok 2016/2017) a byl rozdelen do dvou bloku (1. a 2. pololeti). Kazdy blok (pololeti) obsahoval 18 lekci s frekvenci 1x tydne. Delka plavecke lekce byla 30 minut. Diagnostika byla provedena pomoci Stochlovy skaly hodnoceni plaveckych dovednosti. Vysledky: Z hodnoceni vysledku skaly pomoci Znamenkoveho testu doslo k celkovemu zlepseni vsech plaveckych dovednosti mezi merenim 1 a 2, 3 a 4, 1 a 4. V intraindividualnim porovnani doslo u dvou probandu ke zlepseni plaveckych dovednosti mezi 1. a 2. merenim. Treti proband dosahl nejvetsiho zlepseni mezi 3. a 4. merenim, ctvrty pak mezi 1. a 4. Posledni proband nedosahl statisticky vyznamneho zlepseni v osvojeni plaveckych dovednosti. Zavery: Z vysledku studie vyplyva, ze strukturovane uceni bylo vhodne zvolenou metodou v plavecke vyuce deti s PAS. Diky strukturalizaci si deti osvojily zakladni plavecke dovednosti a vytvorily si tak zaklad pro nacvik plaveckych zpusobu. Dosazene vysledky povazujeme za velice cenne pro dalsi plavecke vzdelavani deti s PAS. ER