Tělesná kultura 2015, 38(1):92-106 | DOI: 10.5507/tk.2015.005
Srovnání školní a celodenní pohybové aktivity 9-10letých děvčat a chlapců
- Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika
VÝCHODISKA: Preferování sedavého trávení volného času a nevhodné prostředí pro pohybovou aktivitu (PA) patří mezi hlavní příčiny snižování PA, poklesu úrovně tělesné zdatnosti a nepříznivého poměru příjmu a výdeje energie, což úzce souvisí s nárůstem nadváhy a obezity již u dětí mladšího školního věku.
CÍLE: Cílem studie bylo zjistit vztah mezi pohlavím a celkovou denní PA dětí mladšího školního věku ve školních dnech.
METODIKA: K řešení projektu bylo vybráno šest základních škol, které souhlasily s organizačně náročným výzkumem a byly charakterizovány stejným edukačním zaměřením a srovnatelným prostředím a podmínkami pro PA. Celkem na monitorování PA participovalo 85 děvčat a 84 chlapců. PA byla monitorována multifunkčním akcelerometrem ActiTrainer. Data byla zpracována prostřednictvím speciálního software Centra kinantropologického výzkumu ActiTrainer09. Ke statistickému zpracování dat byly použity základní statistické veličiny, jednofaktorová ANOVA a efekt size koeficient ω2.
VÝSLEDKY: Výsledky prokazují, že chlapci jsou pohybově aktivnější než děvčata v průběhu pobytu ve škole i v jeho jednotlivých částech, a to jak z hlediska počtu kroků, tak i z hlediska doby trvání střední až intenzivní PA. V celkové denní PA však nebyly zjištěny signifikantní diference mezi chlapci a děvčaty.
ZÁVĚRY: Studie potvrdila vyšší školní PA chlapců oproti děvčatům. Poznání zákonitostí v denní PA chlapců a děvčat vyžaduje hlubší studium jednotlivých segmentů školního dne, s využitím co nejobjektivnějších technik monitorování PA.
Klíčová slova: školní pohybová aktivita, ActiTrainer, BMI, kroky, střední až intenzivní pohybová aktivita, srdeční frekvence
The comparison of school and daily physical activity of 9-10 year old girls and boys
BACKGROUND: A preference of sedentary leisure time and an inappropriate environment for physical activity (PA) are some of the main reasons for the decline of PA, decreasing level of physical fitness and an unfavorable balance between energy intake and expenditure. These determinants are closely related with the increase in overweight and obesity within primary school age children.
AIM: The aim of this study was to determine the relationship between gender and total daily PA of primary school children on school days.
METHODOLOGY: Six primary schools, which were characterized by the same focus and comparable educational environment and conditions for PA, were included in the research. A total of 85 girls and 84 boys participated in PA monitoring. The PA was monitored by the multifunction accelerometer ActiTrainer. The data was processed using the ActiTrainer09, the special software of the Center for Kinanthropology Research. The data was analyzed using basic statistical concepts, single-factor ANOVA and ω2 effect size coefficient.
RESULTS: The results showed that boys are more physically active than girls during their stay at school, both in terms of the step count, and duration of moderate-to-vigorous PA. There were no significant differences between boys and girls in total daily PA.
CONCLUSIONS: This study confirms a higher PA of boys compared to girls during school. A knowledge of the patterns in the daily physical activity of boys and girls requires a deeper study of the various segments of the school day.
Keywords: school physical activity, ActiTrainer, BMI, steps, moderate to vigorous physical activity, heart rate
Vloženo: duben 2014; Zveřejněno online: červen 2015; Zveřejněno: červen 2015 Zobrazit citaci
Reference
- ActiGraph, LLC. (2012). ActiTrainer. Retrieved from http://www.actitrainer.com/products/actitrainer.
- Ainsworth, B. E., Haskell, W. L., Whitt, M. C, Irwin, M. L., Swartz, A. M., Strath, S. J., … Leon, A. S. (2000). Compendium of physical activities: An update of activity codes and MET intensities. Medicine and Science in Sports and Exercise, 32, 498-504.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bocarro, J., Kanters, M. A., Casper, J., & Forrester, S. (2008). School physical education, extracurricular sports, and lifelong active living. Journal of Teaching in Physical Education, 27(2), 155-166.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bouten, C. V., Westerterp, K. R., Verduin, M., & Janssen, J. D. (1994). Assessment of energy expenditure for physical activity using a triaxial accelerometer. Medicine and Science in Sports and Exercise, 26, 1516-1523.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Chytil, J., & Frömel, K. (2009). ActiTrainer09 2.1 - analýza pohybové aktivity [Computer software]. Olomouc: Centrum kinantropologického výzkumu, Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého.
- Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral science (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Cole, T. J., Bellizzi, C., Flegal, K. M., & Dietz, W. H. (2000). Establishing a standard definition for child overweight and obesity worldwide: International survey. British Medical Journal, 20(7244), 1240-1243.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Corbin, C. B. (2002). Physical activity for everyone: What every physical educator should know about promoting lifelong physical activity. Journal of Teaching in Physical Education, 21(2), 128-144.
Přejít k původnímu zdroji...
- Edwards, S. (2010) The heart rate monitor guidebook to heart zone training (5th ed.). Sacramento: Velopress.
- EU Working Group "Sport & Health". (2008). EU physical activity guidelines - recommended policy actions in support of health-enhancing physical activity. Brussels. Retrieved from http://ec.europa.eu/sport/library/doc/c1/pa_guidelines_4th_consolidated_draft_en.pdf.
- Faulkner, G. E. J., Buliung, R. N., Flora, P. K., & Fusco, C. (2009). Active school transport, physical activity levels and body weight of children and youth: A systematic review. Preventive Medicine, 48, 3-8.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Freedson, P. S., Melanson, E., & Sirard, J. (1998). Calibration of the computer science and applications, inc. accelerometer. Medicine and Science in Sports and Exercise, 30, 777-781.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Hamřík, Z., Kalman, M., Bobáková, D., & Sigmund, E. (2012). Sedavý životní styl a pasivní trávení volného času českých školáků. Tělesná kultura, 35(1), 28-39.
Přejít k původnímu zdroji...
- Haskell, W. L., Blair, S. N., & Bouchard, C. (2007). An integrated view of physical activity, fitness, and health. In C. Bouchard, S. N. Blair, & W. L. Haskell (Eds.), Physical activity and health (pp. 359-374). Champaign, IL: Human Kinetics.
- Hendl, J. (2011). Behaviorální intervence. In J. Hendl & L. Dobrý (Eds.), Zdravotní benefity pohybových aktivit. Monitorování, intervence, evaluace (pp. 61-157). Praha: Karolinum.
- Hjorth, M. F., Chaput, J. P., Michaelsen, K., Astrup, A., Tetens, I., & Sjödin, A. (2013). Seasonal variation in objectively measured physical activity, sedentary time, cardio-respiratory fitness and sleep duration among 8-11 year old Danish children: A repeated measures study. BMC Public Health, 13, 1-10.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Janssen, I., & LeBlanc, A. G. (2010). Systematic review of the health benefits of physical activity and fitness in school-aged children and youth. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 7, 1-16.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Jeřábek, J., & Tupý, J. (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
- Kobzová, J., Vignerová, J., Bláha, P., Krejčovský, L., & Riedlová, J. (2004). The 6th nationwide anthropological survey of children and adolescents in the Czech Republic in 2001. Central European Journal of Public Health, 12(3), 126-130.
- Mužík, V., Kuchařová, A., & Vodáková, P. (2010). Pohybová aktivita dětí v mladším školním věku. In V. Mužík & P. Vlček (Eds.), Škola, pohyb a zdraví. Výzkumné výsledky a projekty (pp. 105-122). Brno: Masarykova univerzita.
- Mužík, V., & Pech, V. (2010). Pohyb jako základní potřeba dětí. In V. Mužík & P. Vlček (Eds.), Škola, pohyb a zdraví. Výzkumné výsledky a projekty (pp. 19-34). Brno: Masarykova univerzita.
- Neuls, F. (2008). Validity and reliability of "step count" function of the ActiTrainer activity monitor under controlled conditions. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 38, 55-64.
- Ojiambo, R., Konstabel, K., Veidebaum, T., Reilly, J., Verbestel, V., Huybrechts, I., … Pitsiladis, P. (2012). Validity of hip-mounted uniaxial accelerometry with heart-rate monitoring vs. triaxial accelerometry in the assessment of free-living energy expenditure in young children: The IDEFICS validation study. Journal of Applied Physiology, 113, 1530-1536.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Pastucha, D., Talafa, V., Malinčikova, J., Hyjanek, J., Horáková, D., & Beránková, J. (2010). Porovnání rizikových faktorů ve skupině obézních dětí a skupině atletů. Tělesná kultura, 33(1), 98-107.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pate, R. R., Davis, M. G., Robinson, T. N., Stone, E. J., McKenzie, T. L., & Young, J. C. (2006). Promoting physical activity in children and youth: A leadership role for schools. Circulation, 114, 1214-1224.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ridgers, N. D., Timperio, A., Cerin, E., & Salmon, J. (2014). Compensation of physical aktivity and sedentary time in primary schoul children. Medicine and Science in Sport and Exercise, 46, 1564-1569.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Schutz, Y., Weinsier, R. L., & Hunter, G. R. (2001). Assessment of free-living physical activity in humans: An overview of currently available and proposed new measures. Obesity Research, 9, 368-379.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Sigmund, E., Croix, D. S. M., Miklánková, L., & Frömel, K. (2007). Physical activity patterns of kindergarten children in comparison to teenagers and young adults. European Journal of Public Health, 17, 646-651.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Sigmund, E., Lokvencová, P., Sigmundová, D., Turoňová, K., & Frömel, K. (2008). Vztahy mezi pohybovou aktivitou a inaktivitou rodičů a jejich 8-13letých dětí. Tělesná kultura, 31(2), 89-101.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže (1st ed.). Olomouc: Univerzita Palackého.
- Sigmund, E., Sigmundová, D., & El Ansari, W. (2009). Changes in physical activity in pre-schoolers and first-grade children: Longitudinal study in the Czech Republic. Child: Care, Health and Development, 35, 376-382.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Sigmund, E., Sigmundová, D., Hamřík, Z., & Madarasová Gecková, A. (2014). Does active participation in physical education reduce sedentary behaviour in school and throughout the day among normal-weight and overweight to obese Czech children aged 9-11? International Journal of Environmental Research and Public Health, 11, 1076-1093.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Sigmund, E., Sigmundová, D., Šnoblová, R., & Madarasová Gecková, A. (2014). ActiTrainer determined segmented moderate to vigorous physical activity patterns among normal weight and overweight to obese Czech schoolchildren. European Journal of Pediatrics, 173, 321-329.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Strong, W. B., Malina, R. M., Blimkie, C. J. R., Daniels, S. R., Dishman, R. K., Gutin, B., … Trudeau, F. (2005). Evidence based physical activity for school-age youth. Journal of Pediatrics, 146, 732-737.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Thomas, J. R., & Nelson, J. K. (2001). Research methods in physical activity (4th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
- Trost, S. G., Loprinzi, P. D., Moore, R., & Pfeiffer, K. A. (2011). Comparison of accelerometer cut points for predicting activity intensity in youth. Medicine and Science in Sports and Exercise, 43, 1360-1368.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Tudor-Locke, C., Craig. C. L., Beets, M. W., Belton, S., Cardon, G. M., Duncan, S., … Blair, S. N. (2011). How many steps/day are enough? For children and adolescents. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 8(78). doi:10.1186/1479-5868-8-78.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Tudor-Locke, C., Lee, S. M., Morgan, C. F., Beighle, A., & Pangrazi, R. P. (2006). Children's pedometer-determined physical activity during the segmented school day. Medicine and Science in Sports and Exercise, 38, 1732-1738.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Valjent, Z. (2008). Pokus o vymezení pojmu životní styl. Česká kinantropologie, 12(2), 42-52.
- Ward, D. S., Saunders, R. P., & Pate, R. R. (2007). Physical activity interventions in children and adolescents (1st ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
Přejít k původnímu zdroji...
- World Health Organization. (2003). Consultation document to guide development of a WHO global strategy for diet, physical activity, and health. Retrieved from http://www.who.int/dietphysicalactivity/en.
- Wright, M. T., Patterson, D. L., & Cardinal, B. J. (2000). Increasing children's physical activity. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 71, 26-29.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.